Virtueel Assistent inhuren?
Virtueel Assistent inhuren met marketing skills!
Beste oplossing om als bedrijf te kunnen groeien.
Een virtueel assistent inhuren is vaak een hele opluchting voor ondernemers. Veel ondernemers hebben stapels met werk liggen waar ze momenteel niet aan toe komen. De groei van hun bedrijf stagneert, omdat er niet voldoende uren in een week zitten om alles uit te zoeken of te verwerken.
Wat is een virtueel assistent?
Een virtueel assistent/va of ook wel een virtual assistant (veelgebruikte engelse benaming) is ook een zelfstandig ondernemer. Alleen een Virtueel Assistent ondersteunt vanuit een eigen locatie ondernemers hun werkzaamheden die bijdragen aan de groei van het bedrijf.
Ze worden voor verschillende administratieve taken ingezet. Voor een paar uur per week, per maand of af en toe als je extra handjes nodig hebt.
Het maakt dus niet uit hoeveel werk je wilt uitbesteden. Een va is er om je ondersteunen. Je kunt het zien als je persoonlijke assistent.
Wat kan ik voor je betekenen?
Va’s heb je in allerlei soorten en maten. Iedere VA heeft andere kwaliteiten. Taken waar ze echt goed in zijn en waarmee zij jouw bedrijf kun helpen. Dat is bij mij eveneens.
Mijn opleidingen
Een opleiding tot virtueel assistent heb ik niet genoten. Nee, van origine heb ik na mijn HAVO een grafische opleiding gevolgd. Een redelijk logische stap wanneer je als dochter van een drukker al jaren meedraait in de zaak van je ouders.
Na jaren in het grafische vak te hebben gewerkt werd het tijd voor de volgende stap. Online marketing deed zijn intrede en online zichtbaarheid was de nieuwe marketing. Tijd om me weer vast te bijten in de nieuwe media. Dus de trainingen van Google gevolgd, aan de slag gegaan met SEO en SEA.
Mijn werkervaringen
Na mijn afstuderen ben ik als Traffic manager, Orderbegeleider en Marketing Manager verschillende bedrijven aan de slag gegaan. Dit waren overigens bedrijven waar ik voorheen als stagiaire of weekendhulp mijn diensten al bewezen had. Toeval? Nee, zij wisten natuurlijk exact wat mijn capaciteiten waren.
Door mijn leergierigheid ben ik uiteindelijk van offline marketing doorgegroeid naar online marketing. En na de nodige jaren ervaring op te hebben gedaan heb ik mijn loondienst vervangen voor het eigen ondernemerschap. Ik ben in 2015 als zelfstandig ondernemer gestart in SEO, SEO en copywriting. En met succes!
Waarom nu de keuze tot Virtueel Assistent?
Tja, waarschijnlijk denk je nu! Waarom wil ze nu het online marketing vak inruilen om als VA aan de slag te gaan. Nou ik zal je nog sterker vertellen. Dat is niet het geval. Ik vind de combinatie van de verschillende marketingwerkzaamheden en administratieve werkzaamheden erg leuk om te doen.
Nadat ik voor diverse klanten meer dan alleen SEO en SEA werkzaamheden verrichte viel het kwartje! De diversiteit en afwisseling van de verschillende werkzaamheden is voor mij een waar genot.
Het ene moment ben ik webteksten aan het optimaliseren voor een betere online vindbaarheid. Een brochure of een ander communicatiemiddel binnen de huisstijl richtlijnen aan het ontwerpen en/of ontwikkelen.
Daarbij vind ik het ook erg fijn om opdrachtgevers op meerdere vlakken hulp te kunnen bieden. Ik ben geen eilandjes persoon en dat wil ik ook niet zijn. Als ik hulp kan bieden dan doe ik dit graag, maar alleen wanneer ik ervan overtuigd ben, dat het goed werk is dat ik aflever.
Terwijl ik het andere moment nieuwe collecties of nieuwe artikelen op de website plaats. Een Google Adds-, Facebook Adds- of Bing advertentiecampagne inricht, optimaliseer of monitor. Natuurlijk wel allemaal met de SEA en SEO kennis die ik heb, waardoor de website optimaal en effectief gaat groeien.
Verschil tussen een VA en VA MET marketing skills.
Een virtuele assistent verricht vaak dezelfde taken, maar hebben een secretariële of administratieve achtergrond.
Vaak zie je dat veel VA’s marketing taken toebedeeld krijgen. Doordat dit soort werkzaamheden vaak noodzakelijk en tijdrovend zijn. Zeker als je er minder goed in bent of niet helemaal weet welke onderdelen belangrijk zijn voor de online groei van je business.
Waarom dan niet een SEO en SEA-specialist met secretariële en administratieve skills als Virtual Assistant inzetten? Dan weet je zeker dat je online zichtbaarheid de optimale aandacht krijgt en de administratieve ook nog eens geregeld wordt.
Daarom bied ik je de mogelijkheid om naast marketingwerkzaamheden ook administratieve of secretariële werkzaamheden te verrichten. Dus eigenlijk twee vliegen in één klap, maar dan met een mepper die gespecialiseerd is in SEO en SEA.
De Voordelen van een VA
- Extra handjes om taken te verrichten
- Geen personeel in dienst door het inzetten van een zzp-er
- Administratieve hulp MET specialisatie in online marketing
- Meer online bereik, door kennis van SEO en SEA
Hulp nodig bij de onderstaande werkzaamheden?
Marketingwerkzaamheden:
- Website onderhouden (nieuwe artikelen, producten plaatsen)
- Artikelen schrijven voor je website
- Blogberichten schrijven
- Social media adverteren
- Social media content plaatsen
- Beter vindbaar maken van je website (SEO)
- Google Ads adverteren (search, shopping, display- en remarketing)
- Google Adword optimalisatie
- Bing adverteren
- (SEO) Teksten schrijven voor je website
- Marketing advies geven
- Linkbuilding voor betere SEO
Administratieve werkzaamheden:
- Post beantwoorden en sorteren
- Administratie bijhouden
- Contacten en andere databestanden opzetten, bijwerken/opschonen en updaten
- Reisplannen maken en boeken
- Jouw klanten bellen voor afspraken (let op geen acquisitie, wel onderhoud)
- Bestellingen plaatsen
- Speurwerk op internet
- PowerPoint-presentaties voorbereiden of maken
- Hand-outs maken voor een presentatie
- Enquête voor klanten of prospects maken
- Enquête uitwerken, duidelijke statistieken maken
- Evenementen organiseren: relatiedagen, seminars, etc.
- Reserveringen maken voor lunches, diners of andere afspraken
- E-mails schrijven of voorbereiden.
- Behandelen van klachten van klanten
- Leads en klanten opvolgen (geen koude leads)
- Bijhouden van de chatfunctie op de website
- Reageren op informatieverzoeken
- Afspraken voor je inplannen
- Telefoon opnemen
- Offertes opvragen
- Offertes beoordelen
Grafische werkzaamheden:
- Ontwerpen van brochures, uitnodigingen, nieuwsbrieven, promotiemateriaal en ander commerciële uitingen
- Aanpassen van grafische bestanden benodigd voor huisstijldrukwerk, website, advertentie- en bannercampagnes
- Beeldbewerking voor online of offline gebruik.
- Regelen van het fotomateriaal of fotoshoot.
- Zoeken van geschikte beelden t.b.v. communicatiedoeleinden.
- Volledig regelen van je drukwerk
- Scherp inkopen van je drukwerk
- Alle communicatie en marketingwerkzaamheden coördineren.
- Alle communicatie tussen je reclamebureau verzorgen
- Marketingbudgetten opstellen en monitoren
- Budgetbewaking
- Relatiegeschenken uitzoeken en bestellen
- Kerstpakketten samenstellen/uitzoeken en bestellen
- Kerstkaarten regelen (incl. adressering en verzending)
- Planning maken en monitoren.
- Nieuwsbrief maken
- Nieuwsbrief opstellen en versturen
- Testimonials van klanten opvragen, verzamelen en online zetten.
- Checken en redigeren van je offertes, artikelen, teksten en speeches.
- Vertalen van documenten van Nederlands naar Engels en vise versa.
- Kantoorartikelen bestellen
- Onkosten bijhouden
- Papierwerk uitzoeken, rangschikken en gestructureerd ordenen.
- Je herinneren aan belangrijke zaken, waar je wellicht niet zo 1,2,3 aan denkt (certificeringen, service/onderhoud, verjaardagen, geboortes, jubilea, (ook van belangrijke relaties/klanten)
- Telefoon beantwoorden bij afwezigheid.
- Rapporten en spreadsheets maken
- Concurrentieonderzoek (online en offline) maken
- Facturen sturen naar klanten
- Klanten met een achterstallige betaling bellen.
- Je mailbox ordenen en opschonen
Neem je persoonlijke duizendpoot in de arm!
Nou dit is slechts een greep uit de mogelijkheden, dus heb je nog andere taken waaraan je momenteel niet toekomt? Of heb je voor velen talen verschillende zzp-ers en wil je graag iemand die alle communicatie in goede banen gaat leiden? Bel me dan! Of stuur me via het contactformulier een verzoekje om terug te bellen.
Functies die misschien enige uitleg vereisen!
Traffic Manager:
Een traffic manager regelt en organiseert alles. Je kunt wel stellen dat je het schaap met de vijf poten bent.
Je houdt de planning en voortgang van de productie in de gaten. Zorgt ervoor dat de interne organisatie voldoende is uitgerust om de opdrachten en campagnes op tijd te kunnen uitvoeren.
Bewaakt processen, bereidt de productie van het benodigde materiaal zoals drukwerk, reclamespotjes en websites voor en houdt de kosten nauwlettend in de gaten.
Een logistieke duizendpoot dus. De traffic manager is bovendien de laatste die het materiaal bekijkt voordat het naar buiten wordt gebracht.
Orderbegeleider:
Als orderbegeleider begeleid je orders en zorg je ervoor dat deze naar tevredenheid van de klant worden uitgevoerd.
Je stemt de wensen van klanten en de mogelijkheden van het bedrijf op elkaar af, overlegt met klanten en leveranciers, legt afspraken en gegevens digitaal vast en bevestigt deze schriftelijk.
Begrotingen worden opgesteld. Planningen worden gemaakt met leveranciers, klanten en interne afdelingen. Je bent de spil tussen alle afdelingen die bij het productieproces betrokken zijn.
En mijn ervaring is: Hoe meer je verschillende vaardigheden je in je mars hebt, hoe beter de afstemming is. Afstemming van inkoop, verkoop, productie, planning en uiteindelijk Omzet en klanttevredenheid.
Marketing Manager:
Als marketing manager heb je de leiding over de marketingafdeling binnen een organisatie. Je analyseert de wensen en behoeften van (potentiële) klanten en stemt hier vervolgens de marketingactiviteiten op af. Het uiteindelijke doel is om producten of diensten van het bedrijf te verkopen.
Wat kost een VA?
De kosten van een VA variëren enorm als je online gaat kijken. Maar wat is een uurtarief? Het zegt niets over de snelheid en de effectiviteit van het werk.
Bedenk dat je zelf de taken moet verrichten, iemand in dienst moet nemen of misschien wel meerdere mensen. Vaak is er op marketinggebied nog veel ontbrekende kennis. Tenzij je een marketing specialist in huis hebt. En ook zij komen niet voor niets.
Mijn opdrachtgevers absoluut geen moeite met mijn uurtarief. Zij weten wat ik voor hun beteken. Wat ik allemaal uit handen kan nemen, binnen welk tijdsbestek en hoeveel tijd het hun scheelt door het uit te besteden. Tijd die zij vervolgens in eigen onderneming kunnen steken.
Wil je graag weten wat ik voor je kan betekenen en wat de kosten zijn die hierbij komen kijken? Neem dan even contact met me op en je zult zien dat het een mooie deal is.
Contact opnemen
Wil je graag weten welke tarieven ik hanteer? Stuur me gerust een mail via info@smartmarketingonline.nl met de taken die je graag gedaan wilt hebben en een inschatting van de uren. Dan ga ik een mooie prijs voor je maken!